FEM 2:2 | Středy rovnosti: Bolest

(2017)

Režie: Emmanuel Finkiel

Hrají: Mélanie Thierry, Benoît Magimel, Benjamin Biolay

Historické drama, literární adaptace, druhá světová válka, láska, Paříž, etické otázky, genocida

V rámci francouzsko-německého cyklu FEM 2:2, Das Jahr de l'égalité, budou Kino 35 a Goethe-Institut nabízet "Středy rovnosti". Vždy dvě středy v měsíci se tak uskuteční projekce doprovázené přednáškou, které představí německé, francouzské a evropské pohledy na téma rovnosti pohlaví.  

Dne 23. února bude Kino 35 promítat film Bolest (La Douleur) režiséra Emmanuela Finkiela s Mélanie Thierryovou, Benoîtem Magimelem a Benjaminem Biolayem v hlavních rolích. Snímek líčí příběh Marguerite, spisovatelky a odbojářky, jejíž manžel – významný představitel odboje Robert Antelme, je během německé okupace zatčen a deportován. Marguerite se snaží proplout nelehkou dobou Osvobozování okupované Paříže. Život jí navíc zkomplikuje nejednoznačný vztah s francouzským agentem Gestapa, s nímž se v zájmu záchrany deportovaného manžela zapletla.

Film je adaptací jedné z povídek ze stejnojmenné částečně autobiografické sbírky Marguerite Durasové, která vychází z jejích válečných deníků. Projekci bude předcházet krátký úvod v angličtině v podání fotografa a divadelního režiséra Ladislav Babuščák, který autorčin text inscenoval v Praze v roce 2018.

Ladislav Babuščák (*1985) je slovenský fotograf, filmový kurátor a scénáristický poradce, jehož zájmy sahají od filmu, přes náboženství až po filozofii, literaturu a psychologii. Vystudoval Filmovou a televizní fakultu Akademie múzických umění v Praze a absolvoval několik výměnných pobytů v zahraničí - mimo jiné ve Vile Arson v Nice a také v Muzeu Peggy Guggenheimové v Benátkách. Jeho mnohovrstevnatý přístup k výtvarnému umění ho přivedl k tomu, že ve své tvorbě spojuje více oborů a pouští se do různých sfér výtvarného umění. Kromě pořádání mnoha samostatných i skupinových výstav byl kurátorem uměleckých přehlídek a filmových výběrů, pořádal přednášky o němých filmech Andyho Warhola a fotografickém díle Constantina Brancusiho a založil v Praze filmový klub pro milovníky uměleckého filmu. V roce 2018 debutoval jako divadelní režisér hyperminimalistickou experimentální adaptací memoárů Marguerite Durasové - "La Douleur". Jeho otevřený seminář na FAMU - "Obraz a jeho kontext" - vysvětluje vizuální symboliku a pomáhá studentům přemýšlet o vizuálních informacích v širších souvislostech. Navzdory rozmanitosti jeho tvůrčích přístupů zůstává jeho hlavním tématem transcendentální hodnota krásy a její schopnost probouzet hluboký humanismus a připomínat velikost Boha. Ladislav Babuščák žije a pracuje v Praze a Benátkách.