Štastně až na věky
(Česká republika, 2022, 98 min)Režie: Jana Počtová
Dokument
v češtině
Polyamorie, otevřený vztah nebo milenkou zadaného muže? Hlavně Šťastně až na věky. Nový film režisérky Jany Počtové mapuje různé podoby vztahů a lásky v dnešním světě. Snímek přinese pět příběhů, v nichž lidé hledají štěstí, lásku, sex a partnerský život jinak, než je běžné. Polyamorii, otevřený vztah, lásku přes internet nebo dlouholetý vztah se zadaným partnerem doplňuje silně věřící dvojice v monogamním soužití. Na festivalu v Jihlavě získal film Cenu diváků a Cenu studentské poroty. Láska a partnerské vztahy jsou dnes mnohem pestřejší, než tradiční model „„jeden muž a jedna žena“. Nebinární propagátor polyamorie Fró chodí s Honzou, ten ale žije ve společné domácnosti s Andreou. Andrea se vídá s Jakubem, který žije s Michaelou. Dohromady tvoří takzvanou polykulu. Sandy a Šárka se rozhodli pro otevřený vztah. Tvoří stabilní pár, ale zároveň prožívají i další paralelní intimní vztahy. Dagmar udržuje dlouholetý vztah se zadaným partnerem. Zdánlivě to vypadá, že jí pozice věčné milenky vyhovuje. Miroslava, kterou manžel „vyměnil za mladší model“, partnera zas hledá na internetu. Láska přes internet ale přináší určitou nejistotu: Co když ten další bude ještě lepší? A tak nikdy nepřestává hledat. Poslední dvojicí filmové mozaiky jsou katolíci Kristýna a Mirek, kteří věří, že opravdová láska je možná jen v monogamním vztahu a v sounáležitosti s Bohem. S prvními intimnostmi i společným bydlením čekal Miroslav až do svatby. „Jak vypadají partnerské vztahy 21. století? Přestává monogamní model muž a žena v dnešní době stačit? Nejsou podoby lásky ve skutečnosti rozmanitější než ty, které společnost akceptuje jako normu?“, ptá se režisérka Jana Počtová, která protagonisty filmu sledovala v průběhu tří let Film Šťastně až na věky je závěrečným dílem pomyslné trilogie Jany Počtové o zásadních proměnách partnerských a rodinných vztahů. Snímek Generace Singles (2011) se zaměřil na lidi, kteří vztah buď nechtějí, nebo ho nejsou schopni navázat. Nerodič (2017) primárně řešil pohled na současnou rodinu a mateřství. „Partnerské vztahy silně ovlivňují naše životy. A pro mě jako pro režisérku se právě tyto příběhy staly tématem, které se snažím systematicky zpracovávat. Zajímá mě, jak se v našich osobních životech doba odráží, a zároveň jak naše osobní životy dobu mění,“ dodává Jana Počtová.