FID Marseille: Background

ARA
EN, FR

FID Marseille: Background
(Německo, 2023, 64 min)

Režie: Khaled Abdulwahed

Dokument

V arabštině s anglickými a francouzskými titulky

Filmy z Marseille international film festival v Kině 35!

GRAND PRIX | MEZINÁRODNÍ SOUTĚŽ 2023

Za účasti režiséra filmu Khaleda Abdulwaheda

FID Marseille je mezinárodní filmový festival, který se koná každoročně na začátku července v Marseille. Nabízí program zhruba stovky hraných i dokumentárních, krátkých i celovečerních filmů. Program je věnován pro široké publikum v Marseille, ve Francii i v zahraničí. Každoročně přitahuje profesionály z celého světa. Program je rozdělen do několika soutěžních pásem, z nichž každé představuje světovou nebo mezinárodní premiéru.


Rozhovor mezi režisérem a jeho otcem, které rozdělila válka v Sýrii. Syn, který je nyní uprchlíkem v Německu, rekonstruuje cestu svého otce, který zde před 70 lety studoval.

"Khaled Abdulwahed žije v Německu jako uprchlík. Jeho otec je v Sýrii a je odsouzen tam zůstat. Ironií osudu je, že před téměř 60 lety byl studentem na výměnném pobytu v NDR. S využitím dobových fotografií se režisér pouští do pečlivé práce s obrazovou manipulací, aby do pole záběrů opulentního a slavnostního Německa znovu vnesl otcovu tvář, tehdy otevřenou příslibu budoucnosti. Film zaznamenává každou fázi tohoto delikátního gesta, spojenou s hledáním těch několika málo stop jeho minulé přítomnosti. Syn se vydává po otcových stopách z Drážďan do Merseburku, veden jeho vzdáleným, třeskutým hlasem. Jeho hlas vyvolává vzpomínky na minulý svět v průběhu telefonického rozhovoru přerušovaného dojemným mlčením a přerušováním, z něhož vyzařuje úzkost z konečného odloučení. Manipulátorova úporná ambice je prostá a silná zároveň: využít intimní stránku k vytvoření historické montáže, která by vynalezla chybějící archiv, jenž by napravil absenci.Vyříznutí otcova těla pomocí jednoduchého softwaru pro úpravu fotografií připomíná gesto módní návrhářky: změnu, která ho znovu začlení do struktury dějin, do popředí. Ve filmu Backyard (FID 2018) odvrátila manipulace s fotografickým obrazem ztrátu. Zde se zdá, že spíše odvrací osud a obrací pohyb, který způsobil uzavření hranic a proměnu studentů v žadatele o azyl, jejichž stopy se snaží dosvědčit, že věci byly jinak."
(Claire Lasolle - FIDMarseille)